بحث هذه المدونة الإلكترونية

الثلاثاء، 27 ديسمبر، 2016

شيت أعداد أٌقرار ضريبة القيمة المضافة

شيت أعداد أٌقرار ضريبة القيمة المضافة



طبعاً الشيت ليس بالجديد و لكن الكل يعلمه جديد و الكثير استخدامه من أعداد اقرار ض . المبيعات , و اليوم تم تعديله حتى يتوافق مع قانون الضريبة على القيمة المضافة , و طبعاً الشيت مصمم على الاكسيل و سهل الاستخدام تسجل كل شهر المبيعات فى التحليلى الخاص بها و كذلك المشتريات و يقوم هو بأعداد الاقرار على النموذج المعد لذلك كما بالصورة التالى :


مساحة الشيت أقل من نص ميجا بيت 😀 , و لكن رائع انصحك بتحميله


نصائح مهمة لكل رجل اعمال مقبل على فتح مشروع جديد



نصائح مهمة لكل رجل اعمال مقبل على فتح مشروع جديد -
اهتم بإمساك دفاترك المحاسبية 


كل رجل اعمال يمر بمرحلة مهمة قبل فتح مشروعه الجديد و هذه المرحلة هي مرحلة التخطيط و التجهيز لبدء النشاط و للاسف الشديد الكثيرين من رجال الاعمال ينسون اهم عنصر في اي مشروع جديد و هو ان يكون لديه بيانات مسجلة الكترونيا لكافة المعاملات الخاصة بهذا النشاط
نعم ربما يكون لدى الكثرين تحفظ في هذا الامر و ربما ايضاً يبدي بعض المتخصصين اراءهم في هذا الخصوص بتشجيع رجل الاعمال او صاحب المشروع على ان يكون لديه  دفاتر محاسبية منتظة سواء كانت دفاتر ورقية او الكترونية و يا حبذا لو ان صاحب المشروع استعان بمتخصصين أو محاسبين لتسجيل المعلومات و هنا لي وقفة بسيطة من خلال الواقع العملي الخاص بالمشاريع الصغيرة و المتوسطة ألا و هي انه كثير من اصحاب المشاريع يرغبون بشدة في توفير النفقات إلى اقل حد ممكن في المرحلة الاولى حتى تبدأ الدورة النقدية بفاعلية لديه و يتم توليد النقد من انشطة المشروع و لا استطيع ان اخالف هؤلاء الرأي أو حتى ان اوصي بغير ذلك و لكني في الوقت الحالي اوصي اي رجل اعمال ان يحتفظ دائما بسجلات الكترونية لكل الحركات و المعاملات التي تنتج عن ممارسة نشاط المشروع 
لا يهم من سيسجل هذه المعاملات في المرحلة الاولى ، فالمهم ان تكون مسجلة الكترونياً كبداية على الاكسيل Excel أو يتم التطوير بعد ذلك للانتقال إلى اكسس Access أو اي برنامج حسابات و هذه التوصية اطرحها لأي رجل اعمال يريد البدء في مشروع جديد قائم على اسس قوية لأنه سيحتاج بالتأكيد كل هذه البيانات في وقت لاحق بالتأكيد في صورتها الالكترونية و هذه الحاجة الماسة إلى ان تكون البيانات مسجلة الكترونياً تنبع من ان الممارسات المهنية اللمحاسبين و المراجعين اضحت تعتمد بشكل واضح على تكنولوجيا المعلومات و هذه اهم الفوائد التي ستشجع اي رجل اعمال في ان يسجل بياناته الكترونياً

1- تسجيل البيانات الكترونياً سيتيح لرجل الاعمال القيام بالعديد من التحليلات و الرسوم البيانية التي ستوضح اداء الشركة بفاعلية و سيساعد ذلك على اتخاذ القرار المناسب في الوقت المناسب
2- تسجيل البيانات الكترونياً سيساعد في عملية التخطيط المستقبلي و مقارنة الاداء 
3- تسجيل البيانات الكترونياً سيمكن مدققي الحسابات من ان يكتشفوا العديد من المخالفات من خلال مؤشرات و تحليلات الاحتيال 
4- سهولة تبادل البيانات بالوسائل الحديثة مثل البريد الالكتروني أو خدمات تبادل الملفات و نشرها و هذا سيعزز من التكامل بين جميع العاملين في المشروع 


الان بعد ان قرأت هذا المقال إذا كنت رجل اعمال و ترغب في فتح مشروع جديد فلا تهمل التسجيل الالكتروني مهما كان و اجعل من هذا الامر ضرورة و اولوية لديك سواء قمت به بنفسك او من خلال مساعدينك او الموظفين لديك أو حتى بالاستعانة بمكاتب المحاسبة و التدقيق فإن هذا الامر سيسهم بشكل فعال في تقدم اعمالك التجارية و التخطيط لها و اتخاذ القرار المناسب في الوقت المناسب



عشان تبقى محاسب متميز .. تعالى أقولك

عشان تبقى محاسب متميز .. تعالى أقولك


هو مين اللى جبرك تدخل المجال دة ؟
أنت حابب المجال دة ولا هو على راى المثل: ” ايش جبرك على المر الا الأمر منه ” !
بص ياأبن الحلال فى الحالتين أنت دخلت برجليك واللى متقدر هو اللى حيكون , بس انا عايز أقول لك على شوية حاجات كدة عشان تظبط نفسك .
كتير اوى قدروا يحققوا فيها مراكز قوية ورواتب محترمة وقيمة علمية كبيرة , وناس تانية ماعرفتش تحقق اللى حققة الاخرين.
وعلى فكرة كلهم كانوا زيك كدة يا اما دخلوها وهما راضيين او مش راضيين لكن ممكن بحاجات بسيطة كدة تظبط نفسك وشوية مجهود تبقى فلة شمعة منورة.
حنتفق على شوية حاجات هي دى لو عملتها خطوة خطوة حتعلق على عربيتك بحق يافطة ” حاسب وراك محاسب”.
ابتدى بقى معاك:

1-“دة انجليزى دة يا مرسى؟” من اولها كدة الانجليزى بتاعك لازم تظبطة , تشوفلك كورسات تسمع لك اغانى اجنبى تذاكر مع نفسك شرايط فيديو تعليمية , وتدور بقى انا مش حاشوف لك كمان واقول لك اتفضل لحد عندك وفى الاخر تركنة وتنسى.
فلو انت عايز فعلا تكمل الموضوع دة على خير لازم تعرف انك حتتعب شوية معلش.

2- (” نحو” أمية الكمبيوتر) طبعا ماحدش يفهم غلط بس يعنى المقصود انك تعرف فى الكمبيوتر، يعنى الويندوز، يعنى الدوس , يعنى الاوفيس , الاوفيس الكبير , يعنى قطع الجهاز ,وسمعنى احلى سلام لمايكروسوفت ، اللي رافعة راس شباب مصر ، بشهادات وحركات جامدة ، يعنى اليونيسكو ، اللى بيمسى على ICDL ، يعنى شهادة ، شهادة معتمدة ، يعنى بتقول انك بتعرف تسوق الكمبيوتر كويس ، بتعرف تسوق؟ طب معاك رخصة؟ هيه دى الرخصة اللى انت محتاج تشيلها معاك…….. رخصك بقى لوسمحت واركن على جنب.

3- ( أوعى يغرك جسمك) اوعى تفتكر انك بالانجليزى والكمبيوتر بقيت الواد اللى محصلتش ، فى زيك كتير دلوقتى عارفين الاثنين ، وكلة بيشترى كمبيوتر وبيتعلم انجليزى وبياخد كورسات ، مش دى القضية دلوقتى.
من الأخر بقى روح ارمى نفسك فى اى مكتب محاسبة حتى لو كان مش حيديك فلوس حتى لو بدوام جزئى ، اقبل اى حاجة البلد مافيهاش شغل الايام دى والأزمة العالمية دلوقتى طايلة الكل ، بدل ماتجيلك شغلانة تبهدلك ، روح الى اللى انت عايزة وانت رايحة برجليك وعارف انت رايحة ليه ، مكاتب المحاسبة فى البلد كتير ، ابتدى دور حوليك فى المنطقة وظبط نفسك.

4- (انا مبسوط كده ، انا مرتاح كده) يا سلام ما اجمل انى اكون عارف لغة وكمبيوتر وباشتغل فى مكتب محاسبة كبير او صغير.
ابوس ايدى وش وظهر ، لو سمحت سمعنا سكاتك شوية ، انت بتقول اية؟ يا بابا انت عقبال ما اتعلمتلك الشوية اللى انت عرفتهم دول العالم جرى كتير واتقدم كتير وفى حاجات ظهرت جديدة ، انت عقبال ما تاخد خطوة بيكون الناس التانية دول اخدوا ستين خطوة. انت فين بقى بالنسبة للناس التانية دول؟
الشغل دلوقتى محتاج مهارات ، وأكثر مهارتين مطلوبين دلوقتى فى مصر طبقا لاحصائيات مركز دعم المعلومات واتخاذ القرار هما: مهارات الاتصال ومهارات التفاوض…..
أكيد انت نفسك محتاج مهارات خاصة مافيش قدامك غير يا اما تاخد برضة كورسات فى المهارات Soft Skills او تقعد تقرا فى النت فى مقالات كتير اوى عن الحاجات دى ودروس صوتية وفيديو كتير جدا.

5- ( البكالوريوس مابيأكاش عيش) لازم تعرف ان شهادة البكالوريوس دى اللى معاك مابتنفعش ببصلة دلوقتى فى اى حتة ، ماينفعش تشتغل بس وانت معاك بكالوريوس ، دة لو انت عايز تشتغل فى حتة كويسة ومحترمة ، بص لازم تعمل تعمل دراسات عليا او دبلومة فى تخصص المحاسبة ، او كورسات فى المحاسبة المتقدمة… لازم تبتدى على طول تحضر وتجهز ليها.
لو مش عاجبك التخصص الاكاديمى دة يبقى عليك وعلى الشهادات المهنية زى CMA,CPA,CIA,CFA,CFM .
ومافيش مانع تجمع بين الاثنين الدرجة الاكاديمية والشهادة المهنية وعلى فكرة دة التوجة الجديد فى العالم انة يكون معاك جزء اكاديمى وجزء مهنى.
6- (حتكسب دايما ماتقلقش) ياعينى عليك لما تبقى بقى واد لعيب، عارف محاسبة وعارف كمبيوتر ومش بس كمان انجليزى لأ تبقى عارف بقى تستخدم البرامج المحاسبية المشهورة، شوية QuickBooks على PeachTree على Tally تبقى كدة زى العسل.
فى حتلاقى على النت البرامج نفسها وشرحها فيديو وكتابة ، وفى دورات ليها برضة كويسة جدا.
يا سلام برضة لو تعرف تصمم نظام محاسبة برضة على الاكسيل ، Computrized Accounting تبقى فاهم الاكسيل تستخدمة ازاى فى المحاسبة… اه ثم اه تبقى جامد طحن ، ماتقلقش كلة حتلاقية على النت وفى مراكز تدريب ، ماتقولش اجيبة منين.

7- ( انت كدة واصل ، ناقص لك زرار) حلو جدا انك بقيت متمكن من نفسك كدة، يعجبنى فيك مثابرتك على انك تكمل قراءة الموضوع ده.
شوف بقى انت وصلت فين دلوقتى وعملت كام خطوة، حتلاقى برضة الدنيا اتطورت بسرعة وفى حاجات جديدة بتحصل فى العالم.
لازم على فكرة تبقى موصول على طول باخر المستجدات فى مجالك.
يعنى دلوقتى بقوا يستغنوا عن البرامج المحاسبية ويحطوا فى شركاتهم برامج أكثر تطور من هذة البرامج زى: Oracle E-Business
وايضا Microsoft Dynamics Great Plains / Axapta أو Sage أو People Soft أو SAP.
دى برامج كلها بتسمى حلول الاعمال ERP ، ودى عشان الشركات الكبيرة ومميزاتها محتاجة لعرض كبير بس دة زى ما بيقولوا “التطور الطبيعى للحاجة الساقعة” او بمعنى اخر التطور الطبيعى للانظمة المحاسبية.

8- ( دستور يا سيادنا )…. انت راجل بقيت فاهم ، خد دى فى ودنك بقى وماتقولهاش لحد ، بلدك بتاعة قوانين صح ، شوف اية القوانين اللى بتحكم شغلتك ، ايه القوانين اللى شغالين بيها فى البيزنس يعنى مثلا:
*ايه المانع تبدأ تقرا دستور بلدك.
* معايير المحاسبة والمراجعة المصرية
* معايير المحاسبة والمراجعة الدولية
* قانون العمل
* قانون التامينات الاجتماعية
* قانون الضريبة على الدخل
* قانون ضرائب المرتبات والمبيعات
* القانون التجارى
*قانون الهيئة العامة للاستثمار
* قانون سوق المال
كدة انت تبقى واد أدرجى وعايز اقول لك حتبقى راجل مش بس محاسب لأ مستشار، لأن اللى بيعرف فى الحاجات دى بس من غير اى حاجة تانية بيبقى معدى من الاخر ومتظبط. ظبط نفسك ووقتك وابتدى اقرا فى حاجة حاجة كدة على رواقة بدل ما ييجى وقت وتحتاج تفهمهم وتقراهم فى وقت زنقة.

9- (محاسب عربى؟ أطلع برة) أوعى تكون خلى بالك مابتعرفش المحاسبة بالانجليزى؟ أزعل منك ، مش معقولة تبقى انت بتعرف انجليزى ومش عارف جميع مصطلحات المحاسبة بالانجليزى ، ظبط كام كتاب او قاموس انجليزى عشان تعرف اية المصطلحات بالانجليزي. دى خطوة جامد موت.

10- (سوق لنفسك) ابتدى بقى اعمل لك سيرة ذاتية محترمة بالانجليزى عنك وعن تعليمك وخبراتك وشهاداتك وهكذا.
وقوم بتحضير الاسئلة الانترفيو اللى ممكن يتعمل لك فى اى وقت ، وتكون مجهزها بالاجابات عشان برضة تحفظ الاجابات.

11-( اللابتوب) ابتدى بقى دور على لابتوب محترم عشان شغلك كل حيبقى علية، الف مبروك حتبقى راجل استشارى.

12-اعداد سى دى Accountant cd بة كل ما يلزم من ” عقد محاسب” ، “أسطوانة بها فايلات اكسيل تساعدك فى التحليل المالى او فى عمل نظام محاسبى لاى شركة.
كدة يبقى انت فريكيكو….سلام يا باشا.

• بعد ما قريت الكلام اللى فات ده كله متتخضش احنا هدفنا من الموقع ده اننا نوفرلك كل اللى فات وأن شاء الله هنساعدك ونوفرلك كل الماتريال والحاجات اللى تخليك محاسب متميز .

-----------
المصدر/
acc4arab.com

الاثنين، 26 ديسمبر، 2016

Egyptian Accountant-محاسب مصري

from Egyptian Accountant-محاسب مصري http://ift.tt/2fqGs4y
via IFTTT

برنامج حصر الكميـات شركات المقاولات

برنامج حصر الكميـات شركات المقاولات



في هذه النسخة يمكنك وضع اسم شركة الخاصة في البرنامج و بالتالي يظهر على اوراق الطباعة
 في داخل البرنامج بالاضافى لما يختص بالكيل و حساب الكميات , يوجد ايضا برنامج محاسبة صغير يمكنك استخدامه في اي مجال
 اضغط للتحميل

ملف اكسيل كشف الرواتب والحضور والانصراف والسلف

ملف اكسيل كشف الرواتب والحضور والانصراف والسلف



دليل حسابات وشجره محاسبيه متكاملة

دليل حسابات وشجره محاسبيه متكاملة 




http://a7lashare.com/download/b643cde3e5.html

ببساطة الفرق بين الخصم النقدي والكمية والتجاري

تقسيم الخصومات إلى :
• الخصم النقدى : هو الخصم اللى بينزل فى الفاتورة .
مثال : فاتوره بـ 1500 جنيه وبها خصم نقدى 100 جنيه على الفاتورة يبقى الصافى 1400 جنيه .
 الصافى ده هو اللى بيتعمل بيه القيد . يعنى لايسجل فى الدفاتر .
• خصم الكمية : الخصم ده بيكون غالباً فى تجار الجملة وبيكون على طريقة الشرائح .
بمعنى لو انت اشتريت 100 قطعة بيكون سعر القطعه 5 جنيه – ولو اشتريت مثلاً 5000 قطعة بيكون السعر 4.5 جنيه – ولو اشتريت حتى 1000 قطعة بيكون السعر 4 جنيه وهكذا .
يعنى خصم على الكمية .. كلما اشتريت اكتر يكون الخصم أكتر .
 بيتسجل بالصافى ولا ينزل فى الدفاتر . بينزل فى القيد بصافى القيمة بعد الخصم .
• الخصم التجارى : الخصم ده بقى حاجة مختلفة وعاوزة تركيز لانك بتنزل القيمة قبل الخصم ولو حصلت على الخصم بعد العملية بتنزل الخصم سواء فى البيع او الشراء . وبيكون مرتبط ب فترة - يعنى تقدر تقول عليه خصم تعجيل الدفع - بمعنى انك هتشترى مثلاً بـ 1000 جنيه هتسجل العملية فى القيد بنفس المبلغ .
- لو سددت خلال اسبوع هتاخد خصم 5 % من القيمة مثلاً .
- يعنى لو سددت هتعمل قيد بالخصم ده ولا تنقص فى القيد الأول .
 - هنقول تانى : أنا بسجل فى الخطوة الأولى باجمالى الفاتورة قبل الخصم لان الأسبوع لسه مش عدى .. ولو دفعت خلال الأسبوع هأخد خصم 50 ج وادفع 950 ج - ولو سددت بعد الأسبوع هسدد الأف كلها ومش هأخد الخصم .

63 نموذج يحتاجها المحاسب يومياً

63 نموذج يحتاجها المحاسب يومياً


الملف المرفق يحتوى على 63 نموذج يحتاجها المحاسب بشكل يومي منها على سبيل المثال :
يومية البنك 
يومية المبيعات
مذكرة تسوية البنك 
كشف اجور الموظفين
نماذج المخزون صرف اضافة الخ
يومية الصندوق
رأس المال العامل
ميزان ارصدة العملاء
ميزان ارصدة الموردين
 والعديد من النماذج الهامة


http://www.accdiscussion.com/attachment.php?attachmentid=2179&d=1459685043

مجموعة من الملفات التي يحتاجها المحاسب في عمله اليومي في ملف واحد

مجموعة من الملفات التي يحتاجها المحاسب في عمله اليومي في ملف واحد


المشتريات والمبيعات 
ادارة المخزون
استخدام الاكسل في الاستخدامات التجارية
استخدام الجداول المحورية في اكسل
الأجور والمرتبات
الايرادات والمصروفات
الدورة المحاسبية
الطرق الاربعة لقياس التكاليف
المرتبات والأجور
المصاريف البيعية والادارية
تقييم الاداء
تنظيم ومتابعة المصروفات
دالة استخلاص تاريخ الميلاد من الرقم القومي
طباعة الشيكات
قاموس المصطلحات المحاسبية
مخازن
 مرتبات

http://www.accdiscussion.com/attachment.php?attachmentid=2170&d=1458821749

جميع نماذج محاضر الجرد في ملف واحد

جميع نماذج محاضر الجرد في ملف واحد





الملف المرفق يحتوى على جميع نماذج محاضر الجرد التي تشمل : 
محضر جرد مفاجئ
( لأوراق القبض وشيكات تحت التحصيل والشيكات المرتدة )
محضر جرد أوراق القبض
محضر جرد مخزون 
محضر جرد الخزينة :
بيان بالمعلقات داخل الخزينة 
بيان بما تم صرفه ولم يتم تسويتها 
بيان العملات الأجنبية
بيان جرد أوراق قبض بالخزينة
بيان جرد الشبكات تحت التحصيل بالخزينة
بيان جرد الشيكات تحت التحصيل أو الكمبيالات
بيان دفاتر الشيكات
محضر جــرد الاصـــول
كشف متابعة أرصدة العملاء
كشف متابعة أرصدة العملاء
كشف المخزون الراكد 

http://www.accdiscussion.com/attachment.php?attachmentid=2183&d=1459796377


الأحد، 25 ديسمبر، 2016

قيود الاهلاك من شراء الاصل واحتساب الاهلاكات وقيود البيع ببساطة




أ/ FITAH MOHAMED 

لابد من استخدام طريقة الاهلاك المنصوص عليها في قانون الضرائب او الزكاة حسب النسب المقررة 

عند شراء الاصل 

وساحاول عرض قيود الاهلاك باستخدام مثال عملي  لتعم الفائدة 

ولنفرض 

مثلا قيمة الاصل10000 " سيارة "  ريال  بالسوق السعودي 

**********نسبة الاهلاك في القانون السعودي للسيارات  25 % باستخدام القسط الثابت ***********

1- يتم اثبات عملية الشراء نقدا او بشيك 

10000 من ح / الاصول " سيارات "

10000 الى ح / النقدية او ح/ البنك 

شراء سيارة رق (..........)  بشيك او نقدا 

*- قيد احتساب اول قسط اهلاك 

في31 ديسمبر من السنة الاولى 

يتم احتساب قسط الاهلاك خلال  السنة الاولى من تاريخ الشراء 

وبفرض ان تاريخ الشراء 

مثلا 

الاول من ابريل 

يحتسب قسط الاهلاك عن تسعة شهور فقط للسنة الاولى 

قسط الاهلاك =10000* .25*9/12=1875 ريال 

*- القيود 

1875 من ح / مصروفات الاهلاك 

1875 الى ح / مجمع الاهلاك  للسيارات 

اثبات مصروف اهلاك سيارة رقم (........) عن تسعة شهور بالسنة الاولى 

قسط الاهلاك =10000*0.25*9/12=1875ريال 

مجمع اهلاك الاصل =1875 ريال 

القيمة الدفترية للاصل ==8125 ريال 

************

*-  قيود الاهلاك للسنة الثانية

في نهاية السنة الثانية  

قسط الاهلاك =10000*0.25=2500 ريال

2500 من ح / مصروفات الاهلاك 

2500 الى ح / مجمع الاهلاك  للسيارات 

اثابت  مصروف اهلاك سيارة (.............)عن السنة الثانية كاملة 

قسط الاهلاك =10000*0.25=2500 ريال

مجمع الاهلاك =1875+2500=4375 ريال 

القيمة الدفترية للاصل ==5625 ريال 

*********************************

* - قيود الاهلاك للسنة الثالثة 

في نهاية السنة  الثالثة 

قسط الاهلاك =10000*0.25=2500 ريال

 

2500 من ح / مصروفات الاهلاك 

2500 الى ح / مجمع الاهلاك  للسيارات

 

 اثابت  مصروف اهلاك سيارة رقم  (.............)عن السنة  الثالثة كاملة

قسط الاهلاك =10000*0.25=2500 ريال

مجمع الاهلاك =4375+2500=6875 ريال 

القيمة الدفترية ==3125ريال 

********************************************

*- قيود الاهلاك للسنة الرابعة 

قسط الاهلاك =10000*0.25=2500 ريال

 

2500 من ح / مصروفات الاهلاك 

2500 الى ح / مجمع الاهلاك  للسيارات

 

 اثابت  مصروف اهلاك سيارة رقم  (.............)عن السنة  الرابعة كاملة

قسط الاهلاك =10000*0.25=2500 ريال

مجمع الاهلاك =6875+2500=9375ريال 

القيمة الدفترية ==625 ريال 

*****************************************

*- قيود قسط الاهلاك الاخير 

في نهاية السنة الاخيرة 

يتم احتساب قسط الاهلاك عن الفترة الافترضية المتبقية 

وفي حالة  استمرار استخدام الاصل  يخصم قيمة1 ريال من القسط  الاخير لتبقى كقمية رمزية بالدفاتر  

قسط الاهلاك  يحسب حتى31 مارس من السنة اي عن ثلاث شهور فقط 

قسط الاهلاك =10000*0.25*3/12=625 ريال 

تسجيل القيد 

624 من ح / مصروف الاهلاك 

624 الى ح / مجمع اهلاك الاصول  " السيارت 

اثابت  مصروف اهلاك سيارة رقم  (.............)عن ثلاث شهور الاخيرة 

قسط الاهلاك =10000*0.25*3/12=625-1=624 ريال 

مجمع اهلاك الاصل =9375+624=9999 ريال 

القيمة الدفترية للاصل ==1 ريال 

==================================================


حالة البيع 

************************

في حالة بيع الاصل خلال العمر الافتراضي يتوقع حدوث خسائر او مكاسب 

ولابد من تحديد مجمع الاهلاك بدقة وتحميل الفترة بمصروف الاهلاك حتى تاريخ البيع 

وبعد ذلك يتم اقفال الاصل ومجمع الاهلاك وتحديد نتيجة البيع مكسب او خسارة تحمل للارباح والخسائر الراسمالية 

مثال

لو تم بيع الاصل في تاريخ31 مارس من السنة الثالثة 

يتم احتساب مصروف الاهلاك حتى تاريخ البيع خلال الفترة 

مصروف الاهلاك =10000*0.25*3/12=625ريال 

يتم تحميل الفترة بالمصروف واضافة القيمة لمجمع الاهلاك 

*- القيد ف تاريخ البيع31-مارس 

625 من ح / مصروفات الاهلاك 

625 الى ح /  / مجمع اهلاك اصول ثابتة "سيارات "

اثبات مصروف اهلاك سيارة (..........) حتر تاريخ البيع 

مصروف الاهلاك =10000*0.25*3/12=625ريال

مجمع الاهلاك =4375+625=5000 ريال 

لبقيمة الدفترية ==5000 ريال 

*** قيود البيع 

----------------------------------------------------------------------

في حالة البيع بمبلغ6000 ريال نقدا 

من مذكوريين 

6000 من ح /  النقدية 

5000 من ح / مجمع الهلاك الاصول الثابنتة " سيارات "

الى مذكوريين 

10000 ح / الاصول الثابتة " سيارات "

1000 الى ح / ارباح وخسائر رأسمالية 

بيع سيارة رقم (.........) نقدا يقيمة6000 ريال وتحقيق مكسب1000 ريال عن القيمة الدفترية 

-----------------------------------------------------------------------------------------

في حالة البيع بمبلغ4500 ريال  نقدا 

من مذكوريين 

4500من ح / النقدية 

5000 من ح / مجمع الهلاك الاصول الثابنتة " سيارات "

500من  ح / ارباح وخسائر رأسمالية 

الى 

10000 ح / الاصول الثابتة " سيارات "

 

بيع سيارة رقم (.........) نقدا يقيمة  4500 ريال وتحقيق خسارة500 ريال عن القيمة الدفترية 


تحياتي 

 

 

 

 

 

 

 

 

الاهلاكات ونسب الاهلاكات المتعارف عليه

الاهلاكات ونسب الاهلاكات المتعارف عليه 




هذا الموضوع سنتكلم عن الإهلاكات
ما المقصود بالإهلاك ولماذا يتم حساب الإهلاك ؟
ما هى أنواع الإهلاك ؟
ما هى طرق حسابها ؟ وما هى مميزات وعيوب كل طريقة ؟ وما هى الأنشطة التى
تناسب كل منها ؟
ما هى الآثار المترتبة على حساب الإهلاك ؟
كيفية يتم معالجة الإهلاك ؟ ما هى قيود إثباته ؟ وكيف يظهر بالحسابات والقوائم المالية ؟
وغيرها من مشاكل الإهلاكات
 ما المقصود بالإهلاك ؟
الإهلاك هو ذلك النقص فى قيمة الأصل والناتج عن مجموعة من العوامل سواء كانت
هذه العوامل ذاتية " مرتبطة بذات الأصل كالإستخدام
والصيانة ....الخ " وأخرى غير ذاتية "أى غير متعلقة بذات الأصل كالتقادم ومضى
المدة " .
 ما هى مسببات الإهلاك ؟
تتمثل مسببات الإهلاك فى نوعين :
 أولا : مسببات ذاتية وهذه المسببات تنتج عن عوامل داخلية تتعلق بالأصل نفسه مثل :
* التآكل التدريجى الذى يصيب الأصل بسبب استعماله فى عمليات المشروع
* درجة استعمال الأصل .
* طريقة صيانة الأصل والعناية به .
وهذه المسببات تؤثر على معدلات إهلاك الأصل بدرجة كبيرة .
]ثانيا :مسببات غير ذاتية :- وهذه المسببات تنتج عن عوامل لا تتعلق بالأصل نفسه ومن
أهمها :-
* التقادم :ويعنى ظهوى مخترعات جديدة ذات كفاية إنتاجية عالية تجعل من المستحيل
على رجال الإدارة - من الناحية الاقتصادية الاستمرار
فى الإنتاج باستخدام الأصل الحالى "حيث يكون من الأوفر لهم إحلال الأصل الجديد
محل الأصل القديم على الرغم من صلاحية الأصل القديم
للاستخدام " ولعلاج هذا التقادم تلجأ بعض المنشآت إلى تكوين احتياطى خاص لمواجهة
هذه الظاهرة عند حدوثها .
ومن ناحية أخرى قد يلحق التقادم بالأصل نتيجة تحول الطلب على منتجات الأصل أو
صدور قوانين جديدة تحرم إنتاج واستخدام منتجات الأصل
بشكل يجعل المنشأة تتوقف عن استخدام الأصل الموجود رغم صلاحيته للإنتاج .
** مضى المدة : قد يحدث الإهلاك بالنسبة للأصل الثابت نتيجة لمضى المدة حتى
بدون استخدامه فى الإنتاج ، وتنطبق هذه الحالة على
الأصول المحتكرة "أى تلك الأصول التى يكون للمنشأة بناء على عقد بينها وبين مالك
الأصل الحق فى استعمال واستغلال الأصل لمدة زمنية محددة
نظير مبلغ معين ، وهنا يجب على المنشأة أن تستهلك مثل هذه الأصول خلال مدة
الحكر "حق الانتفاع "بغض النظر عن العمر الحقيقى للأصل .
لماذا يتم حساب الإهلاك ؟
إن حساب الإهلاك وتحميله على حساب الأرباح والخسائر يعتبر ذا أهمية بالغة للأسباب
الآتية :
1 - أن عدم حساب الإهلاك أو حسابه بأقل مما يجب يؤدى إلى عدم صحة النتائج التى
تظهرها القوائم المالية ، علاوة على أنه يهدر مبدأ مقابلة النفقات بالإيرادات لتحديد صافى
ربح المشروع .
2 - أنه إذا ما حسب الإهلاك بطريقة صحيحة فإن حساب الأرباح والخسائر يظهر
الأرباح الحقيقية للمشروع وبالتالى يمكن توزيع هذه الأرباح مع الاحتفاظ برأس المال
سليما .
فى حين أنه إذا لم يحسب الإهلاك أو تم حسابه بأقل مما يجب فإن الأرباح الظاهرة تكون
غير حقيقية ،وإذا ما تم توزيع هذه الأرباح فإنه يعتبر توزيعأ من رأس المال .
3 - يترتب على حساب قيمة الإهلاك الصحيحة أن تكون الضرائب المسنحقة على
المشروع سليمة ، وطالما أنها تم تحديدها على أساس الأرباح الفعلية بعد خصم الإهلاكات
الصحيحة ومن ثم لا يكون هناك ثمة ظلم على الدولة أو على
المشروع .
4 - يعتبر الإهلاك عنصر من عناصر التكاليف فى أغلب الأحوال خاصة بالنسبة
للمشروعات الصناعية ، فإذا ما تم تحديده بدقة يمكن حساب
تكلفة الإنتاج بدقة أيضا مما يساعد فى تحديد أسعار المنتجات إلى حد كبير ، بينما يؤدى
إهمال حسابه أو عدم حسابه بدقة إلى عدم صحة التكلفة .
5 - يساعد حساب الإهلاك بطريقة سليمة على إمكان المقارنة بين العبء السنوى
للأصل القديم بمثيله للأصل الجديد عند التفكير فى استبدال الأصل بأصل أحدث منه .
 ---------------------------------------
ما هى أنواع الإهلاك ؟
تتمثل انواع الإهلاك فى :
1 –إهلاكات مرتبطة بالأصول الثابتة .
وتتمثل فى إهلاكات الآلات والمعدات
إهلاكات المبانى والإنشاءات
إهلاكات الأثاثات والتجهيزات
إهلاكات الأجهزة الكهربية
إهلاكات الأجهزة المكتبية
إهلاكات وسائل النقل والإنتقال ...إلخ
22 – إهلاكات أخرى
وتتمثل فى : إهلاك مصروفات التأسيس
إهلاك المصروفات السابقة على بدء النشاط
إهلاك النفقات الإيرادية المؤجلة
 ما هى طرق حساب الإهلاك ؟ وما هى مميزات وعيوب كل طريقة ؟ وما هى الأنشطة التى تناسب كل منها ؟
تتمثل طرق حساب الإهلاك فى الآتى :
1 – طرقة القسط الثابت
2 – طريقة القسط المتناقص
3 – طريقة إعادة التقدير
4 – طريقة معدل النفاذ
5 – طريقة معدل إهلاك الساعة
6 – طريقة الدفعات السنوية
7 – طريقة بوليصة التأمين
88 – طريقة قسط الإهلاك المستثمر
وسوف نتناول بالشرح طرقة تطبيق كل طريقة من هذه الطرق ومميزات وعيوب كل طريقة والأنشطة التى تناسب كل منها ؟
أولا : طريقة القسط الثابت .
وتقوم هذه الطريقة على افتراض أن الإهلاك يتوقف كلية على عامل الزمن أى أن قيمة الأصل تتناقص بقيمة ثابتة من سنة لأخرى ومن ثم يتم توزيع القيمة الواجب إهلاكها للأصل بالتساوى على عمره الإنتاجى المتوقع ، وبالتالى فإن الإهلاك السنوى يكون ثابت من سنة لأخرى
 مميزات هذه الطريقة
مميزات هذه الطريقة
تتميز هذه الطريقة بالسهولة فى التطبيق
عيوب هذه الطريقة
1 – أن هذه الطريقة لا تأخذ فى الاعتبار إلا عنصر الزمن فقط عند حساب الإهلاك دون أخذ مقدرة الأصل الإنتاجية فى الاعتنبار .
22 – أنه بأخذ مصروفات صيانة الأصل فى الاعتبار ـ حيث تتزايد مصروفات الصيانة كلما تقدم العمر بلأصل وبالتالى فإن عبء الأصل من الإهلاك + م الصيانة فى السنوات النهائية بكون أكبر منه فى السنوات الأولى لتشغيل الأصل ) فإن هذه الطريقة لا تكون عادلة فى تحميل كل سنة بما تستحقه من القيمة الإهلاكية للأصل .
33 – أن هذه الطريقة تقتضى إمساك سجلات للأصول الثابتة لمعرفة تكلفة الأصل وما حدث له من اضافات وإهلاكات وإزالات وغير ذلك .
الأصول التى تناسبها هذه الطريقة
هذه الطريقة تناسب الأصول التى يمكن تقدير حياتها الإنتاجية بدقة من واقع الخبرة السابقة مثل الأثاث والمبانى وحقوق الاختراع .
 والآن لنا عودة لنستكمل معاحديثنا عن طرق حساب الإهلاك
تحدثنا فى اللقاء السابق عن طريقة القسط الثابت ومميزاتها وعيوبها والأصول التى تناسبها هذه الطريقة
واليوم نستكمل الشرح بإعطاء مثال لهذه الطريقة
فبفرض أن ثمن شراء أصل ثابت وليكن مبنى 55000 جم وقدر له عمر إنتاجى 10 سنوات وأن قيمة النفاية المقدرة له 5000 جم
فإنه طبقا لطريقة القسط الثابت فإن
قيمة قسط الإهلاك السنوى = ( 55000 – 5000 ) ÷ 10 سنوات = 50000 جم
ثانيا طريقة القسط المتناقص
وبمقتضى هذه الطريقة يتم حساب قسط الإهلاك السنوى على قيمة الأصل الخاضعة للإهلاك الصافية ، أى على أساس قيمة الأصل الخاضعة للإهلاك بعد استنزال الإهلاكات السابقة
وتؤدى هذه الطريقة إلى تحميل السنوات الأولى بالعبء الأكبر من الإهلاك وتقليل هذا العبء بمضى المدة .
 مميزات هذه الطريقة
1 – تناقص قسط الإهلاك السنوى مع تزايد مصروفات الصيانة كلما تقدم عمر الأصل ، وبالتالى يميل العبء السنوى المحمل لحساب النتيجة إلى التساوى وبالتالى تتحقق العدالة
22 – تناقص الإهلاك السنوى يتوافق مع تناقص القدرة الإنتاجية للأصل الثابت كلما تقدم به العمر
عيوب هذه الطريقة
1 – ضرورة استخدام معدل إهلاك مرتفع فى السنوات الأولى من عمر الأصل ، حتى يمكن إهلاك قيمة الأصل بالكامل فى نهاية عمره الإنتاجى ، مما ينتج عنه تحميل السنوات الأولى بعبء يفوق طاقتها دونما سند أو مبرر .
22 – ضرورة الاحتفاظ بسجلات تفصيلية للأصول حتى يمكن تتبع ما يطرأ على الأصل من تغيرات خلال عمره الإنتاجى .
33 – أن طول العمر المنتج الذى تتطلبه هذه الطريقة لا يتمشى مع تطور الاختراعات الحديثة والتقدم التكنولوجى الذى يسود فى العصر الحالى وما يترتب على ذلك من سرعة فى استبدال الأصول .
الأصول التى تناسبها هذه الطريقة
تستخدم هذه الطريقة بالنسبة للآلات زالسارات وغيرها من الأصول التى يتبقى منها مخلفات يمكن بيعها فى نهاية العمر الإنتاجى للأصل ، وكذلك بعض الأصول التى يحدث انخفاض فى انتاجها مع الزمن بشكل ملحوظ مثل أفلام السينما .
مثال على هذه الطريقة :
بفرض أن القيمة الخاضعة للإهلاك لأحد الأصول تبلغ 20000 جم ، وأن معدل إهلاكه 10 % سنويا : فيكون
قسط إهلاك السنة الأولى = 20000 × 10 % = 2000 جم
قسط إهلاك السنة الثانية = 18000 × 10 % = 1800 جم
قسط إهلاك السنة الثالثة = 16200 × 10 % = 1620 جم
قسط إهلاك السنة الرابعة = 14580 × 10 % = 14588 جم
وهكذا ( يلاحظ أنه يتم خصم قيمة الإهلاكات السابقة قبل حساب الإهلاك الجديد ) .
3–طريقة إعادة التقدير
وطبقا لهذه الطريقة يعاد تقدير الأصل فى نهاية كل فترة مالية
 ويتمثل الإهلاك فى الفرق بين قيمة الأصل فى أول الفترة وآخرها وذلك بعد عمل التسويات اللازمة لما تم شراءه أو بيعه خلال الفترة .
عيوب هذه الطريقة
يعاب على هذه الطريقة اعتمادها على التقدير الشخصى البعيد عن الموضوعية .
الأصول التى تناسبها هذه الطريقة
وتصلح هذه الطريقة للتطبيق عند حساب إهلاك الأصول التى يصعب تقدير عمرها الإنتاجى مثل العدد والأدوات الصغيرة ومهمات الفنادق والمواشى وحقوق الطبع والنشر والمعدات المكتبية وغيرها .
4 – طريقة معدل النفاذ
طبقا لهذه الطريقة يتم الوصول إلى قيمة الإهلاك عن طريق قسمة تكلفة الأصل الكلية ( ثمن الشراء + النفقات الاستكشافية وخلافه ) على عدد الوحدات المقدر إنتاجها من هذا الأصل كأطنان البترول أو الأمتار المكعبة من الأحجار فينتج ما يسمى بمعدل الاستخدام
 يتم ضرب هذا المعدل فى عدد الوحدات التى يتم إنتاجها أو استخراجها فى فترة معينة فنحصل على قيمة الإهلاك عن هذه الفترة .
الأصول التى تناسبها هذه الطريقة
تناسب هذه الطريقة الأصول التى تتعرض للنفاذ مثل آبار البترول والمناجم
5 – طريقة معدل إهلاك الساعة
وطبقا لهذه الطريقة يتم تقدير عدد الساعات التى ستعملها الآلة خلال عمرها الإنتاجى ، وبقسمة تكلفة الآلة على عدد الساعات نل إلى معدل الإهلاك فى الساعة ، وبضرب هذا المعدل فى عدد الساعات التى استخدمت فيه الآلة خلال فترة معينة ينتج قسط قسط الإهلاك الخاص بهذه الفترة .
مميزات هذه الطريقة
تتميز هه الطريقة بالدقة والواقعية حيث تحمل كل فترة مالية بالعبء المناسب تبعا لدرجة استعمال الأصل .
عيوب هذه الطريقة
يعاب على هذه الطريقة كثرة العمليات الحسابية وزيادة التكاليف بحيث لا يمكن استخدامها إلا فى المنشآت الكبيرة
الأصول التى تناسبها هذه الطريقة
تطبق هذه الطريقة بالنسبة للآلات والمعدات الثقيلة فى الشركات الكبيرة
6 – طريقة الدفعات السنوية
وتقوم هذه الطريقة على أساس اعتبار أن قيمة الأصل تستثمر فى المشروع بمعدل معين ، وأن قيمة الأصل مضافا لها الفوائد يتم إهلاكها على دفعات سنوية بحيث تصبح هذه القيمة الإجمالية صفرا فى نهاية الحياه الإنتاجية للأصل .
7 – طريقة بوليصة التأمين
وطبقا لهذه الطريقة يلجأ المشروع إلى إحدى شركات التأمين لتصدر له بوليصة تأمين يدفع المشروع فيها قسطا سنويا معينا بشرط حصوله على قيمة الآلة المطلوب شرائها وذلك فى نهاية العمر الإنتاجى للآلة القديمة المستخرج عنها البوليصة .
مميزات هذه الطريقة
تتميز هذه الطريقة بأنها لاتحقق الارتباط فى السياسة المالية للشركة عند استبدال الأصل ، كما أنها تعود على الشركات بوفورات تتمثل فى الفرق بين مبلغ التأمين فى البوليصة
عيوب هذه الطريقة
يعاب على هذه الطريقة حرمان الشركة من استثمار قيمة الإهلاك السنوى فى أعمالها وتقوبة رأسمالها العامل به .
8 – طريقة قسط الإهلاك المستثمر
وطبقا لهذه الطريقة تقوم المنشأة باستثمار مبلغ نقدى مقابل قسط الإهلاك فى أوراق مالية من الدرجة الأولى وذلك بصفة مستمرة فى نهاية كل فترة مالية حتى يصبح مجموع الإهلاكات فى نهاية العمر الإنتاجى للأصل مساويا لتكلفته ، وهنا يقوم المشروع ببيع الأوراق المالية واستخدام ثمن البيع فى شراء أصل جديد يحل محل الأصل المستهلك
مميزات هذه الطريقة
تؤدى هذه الطريقة إلى توفير الأموال اللازمة لاستبدال الأصل فى نهاية عمره بدون الحاجة إلى البحث عن مصدر تمويل جديد .
المعيار الذي يحدد طريقة الاهلاك المستعملة هو طبيعة عمل المؤسسة ، فالمؤسسات التجارية مثلا تستخدم القسط الثابت او المتناقص ، بينما الصناعية تستخدم طريقة الساعة او الانتاج لانها تعتبر اكثر دقة في معرفة تكلفة المنتج وبالتالي سهولة تسعيره.
وكل هذا الامر مرتبط بصورة مباشرة مع قوانين وتشريعات الدولة التي تعمل بها المؤسسة
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم
 مما لاشك فيه ان الاصول الثابته الداخله في كل مراحل العمليه المنتجه للسلع والخدمات واهلاكاتها من العوامل الرئيسه في تحديد تكلفه المنتج والقيمه الفعليه للمنشأه ككل .
 ويمكن تعريف الاصل ببساطه بانه كل اله او معده اووسيله او جهاز يدخل في عمليه انتاج السلعه او الخدمه ويؤدي الي اضافه قيمه علي المواد الخام الداخله في عمليه الانتاج .وان الاهلاك قيمه النفقه (المهتلكه)او المستهلكه من الاصل في مقابل انتاج السلع والخدمات طبقا لنشاط المنشأه ويتحدد طبيعه وتصنيف الاصل طبقا لنشاط المنشأه فمثلا المولد الكهربائي في شركات الكهرباء يعتبر من الاصول الرئيسيه اما ان كان في مزرعه او مستشفي فانه يدرج تحت بند العدد والادوات.
 والطريقه المتبعه في (اهتلاك)الاصول هي طريقه القسط الثابت .وقد اقر قانون الضرائب النسب الاتيه (لاهتلاك) الاصول:
 نسب الاهلاك
5 % المبانى والتجهيزات
10 % الاصول المعنوية ( شهرة المحل ) مقابل التراخيص )
50 % الحاسبات الالية والكمبيوتر
25 % سيارات , تجهيزات – أثاث وحدات مكاتب – جميع الاصول الاخرى
* بالنسبة للالات والمعدات المشتراة فى أول سنة ضريبية يتم عمل اهلاك اضافى بنسبة  30
*************************
5 % المبانى والتجهيزات
10 % الاصول المعنوية ( شهرة المحل ) مقابل التراخيص )
50 % الحاسبات الالية والكمبيوتر
25 % سيارات , تجهيزات – أثاث وحدات مكاتب – جميع الاصول الاخرى
* بالنسبة للالات والمعدات المشتراة فى أول سنة ضريبية يتم عمل اهلاك اضافى بنسبة 300 %
النسب المذكورة اعلاه هي نسب كبيرة في مصر ، وانني اجتهد بانه لا يوجد عدالة في توزيع نفقات الاهلاك على السنوات المالية خاصة ان العمر الافتراضي لهذه الاصول اكبر بكثير مما هو معمول به في مصر ضريبيا.
فمثلا في الاردن وبموجب قانون ضريبة الدخل والمبيعات العامة ، نسب الاستهلاك كما يلي :
الابنية :
الابنية الصناعية 4%
الابنية غير الصناعية 2%
ابنية مؤقتة 100%
الاثاث والمفروشات :
بشكل عام 10%
المستشفيات والفنادق والاماكن الخدمية الاخرى 15 %
القاصات المعدنية ..الخ 2.5%
الديكورات 155%
وسائل النقل :
جميع الوسائل باستثناء السفن والزوارق 15%
السفن والزوارق 55%
الاجهزة والمعدات والالات من 10 - 25 % حسب نوعها
اطفاء مصاريف التاسيس وغيرها من الاصول غير الملموسة 3 سنوات
ولكن اخي الفاضل استوقفتني العبارة التالية :
بالنسبة للالات والمعدات المشتراة فى أول سنة ضريبية يتم عمل اهلاك اضافى بنسبة 30 %
ما هو الهدف من هذا الاهلاك الاضافي المخالف للخصائص والمباديء والمعايير الدولية للمحاسبة ؟محاسب /رجب صالح